De fashionscene in Nederland is zich aan het ontwikkelen. Met de komst van vele nieuwe rappers, komen er ook nieuwe stijliconen, want deze rappers hijsen zich graag in nieuwe kleding.  Nieuwe productlijnen zoals die van het bekende merk Filling Pieces  worden gevierd met grote extravagante feesten, borrels en veel social media aandacht. Met het sponsoren van artiesten vergroten ze hun bereik want aan de ene kant lijkt hun merk exclusiever, (want artiesten met veel geld dragen het), en tegelijkertijd brengen ze hun merk naar voren zodat ze een grotere aanhang krijgen (fans en jongeren die artiesten zien). De artiesten krijgen in ruil hiervoor vaak gratis kleding of sponsor deals.

Onlangs was ik op een ‘exclusief’ feest waarvoor ik via via werd meegevraagd. Het feest was invite only, en van de ‘plus one’s’ werd gevraagd een e-mail te sturen naar de organisatie met daarin je naam, beroep en instagramaccount.
Zo werd je gescreend of je ‘cool’ genoeg was om binnengelaten te worden op dit exclusieve feest. Kwam je buiten de stad of kende je niet genoeg mensen die wél waren uitgenodigd, dan was de kans groot dat je niet binnen kwam. Hoewel dit natuurlijk belachelijk klinkt nu je dit hier zo leest, creëerde dit een grote toeloop aan jongeren die op dit feest aanwezig wilden zijn in de hoop goedgekeurd te worden (en dus ‘cool’ gevonden te worden).  Je zou verwachten dat mensen weigeren aan deze vleeskeuring mee te werken, maar juist het tegenovergestelde gebeurde; de bevestiging van een select groepje individuelen werd gewild en er ontstond een lange rij buiten voor de deur.

Dit doet me denken aan het experiment van de Amfi dat vorig jaar in het nieuws was. Ze organiseerden een groot exclusief feest, plaatsten foto’s online op social media met bepaalde influencers en deden veel promotiewerk. Daarna vroegen ze mensen ‘die op dit feest zouden passen’ om zich via e-mail in te schrijven met een korte motivatiebrief erbij.
Weer vroegen ze eigenlijk te veel van de gasten, waardoor je zou verwachten dat niemand hieraan mee zou doen. Het tegendeel was waar. Er was een stormloop aan mensen die op de gastenlijst wilden, maar hier komt de grap:
het hele feest van de Amfi was nep en gestaged. Het feest zou nooit écht plaatsvinden, maar er werden in scene gezette foto’s gemaakt ‘op het feest zelf’met influencers die vervolgens later op social media werd gepost. Zo dacht iedereen dus niet cool genoeg te zijn voor het feest.
De kracht van social media blijkt weer voor kuddegedrag te zorgen. Kijk eerst eens voor jezelf of je überhaupt naar dit feest wil, voor je je blindelings inschrijft voor een feest dat niet zal plaatsvinden.